Jak to w końcu jest z tą pomocą nauczyciela w przedszkolu - czy musi mieć wykształcenie pedagogiczne?
Data dodania: 2020-05-08 12:25:21W ofercie edukacyjnej Centrum Rozwoju Personalnego znajduje się kurs online "Asystent nauczyciela w przedszkolu".
Osoby zainteresowane rozpoczęciem kursu pytają nas o wymagania jakie muszą spełniać, aby ubiegać się o pracę w tym charakterze.
Nie mam wykształcenia pedagogicznego, czy jak zrobię u was kurs, to będę mogła pracować w przedszkolu? – słyszymy najczęściej.
Trudno się dziwić, że zainteresowani pytają. W Internecie panuje w tej kwestii ogromny chaos informacyjny. Postanowiliśmy zwrócić się o pomoc w rozstrzygnięciu sprawy do kancelarii prawnej. Opinia radcy prawnego jest jednoznaczna.
Osoby zainteresowane rozpoczęciem kursu pytają nas o wymagania jakie muszą spełniać, aby ubiegać się o pracę w tym charakterze.
Nie mam wykształcenia pedagogicznego, czy jak zrobię u was kurs, to będę mogła pracować w przedszkolu? – słyszymy najczęściej.
Trudno się dziwić, że zainteresowani pytają. W Internecie panuje w tej kwestii ogromny chaos informacyjny. Postanowiliśmy zwrócić się o pomoc w rozstrzygnięciu sprawy do kancelarii prawnej. Opinia radcy prawnego jest jednoznaczna.
Jakie wymagania musi posiadać osoba zatrudniona na stanowisku
asystenta w przedszkolu publicznym?
Z obowiązujących przepisów prawa oświatowego wynika, że osoba zatrudniona na stanowisku asystenta w przedszkolu publicznym:
- musi posiadać przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć (art. 15 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe);
- nie może być prowadzone przeciwko takiej osobie postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne (art. 15 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe)
- nie może być skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe (art. 15 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe).
Pewnym wyznacznikiem może być również dokument przygotowany przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich z 2013 r. pt. "Asystent nauczyciela przedszkola".
Z dokumentu tego wynika, że asystent powinien posiadać wykształcenie średnie. Pracodawcy zatrudniają osoby z wykształceniem zawodowym o dowolnym kierunku.
Asystent nauczyciela przedszkola powinien ukończyć podstawowe szkolenie z zakresu psychologii rozwojowej dziecka, metodyki wychowania dziecka przedszkolnego i podstaw psychopatologii.
Decyduje dyrektor przedszkola
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na dyrektora obowiązku zatrudniania na stanowisko pomocy nauczyciela osób z określonym poziomem wykształcenia.
Musi ona posiadać przygotowanie uznane przez dyrektora za odpowiednie.
Jak to wygląda w praktyce?
Przejrzeliśmy kilkadziesiąt ofert pracy w różnych województwach, z których jasno wynika, że rzeczywiście nie funkcjonuje żaden ujednolicony zestaw wymagań
stawianych kandydatom na stanowisko pomocy nauczyciela w przedszkolu.
Najczęściej powtarzający się wymóg to:
- dobry kontakt z dziećmi
- oraz dobra organizacja pracy.
W większości ogłoszeń pracodawcy zwracali też uwagę na doświadczenie w pracy z dziećmi, ale nie jako warunek konieczny do spełnienia, ale raczej kryterium „mile widziane”.
Jeśli w ogłoszeniu w ogóle określono minimalny poziom wykształcenia kandydata, to najczęściej było to wykształcenie średnie zawodowe.
W wielu przypadkach zaznaczono, że poszukiwany jest student ostatnich lat pedagogiki, po czym można wnioskować, że dyrekcja wiąże z nowym pracownikiem nadzieje i chce wyszkolić przyszłego nauczyciela, wychowawcę grupy.
Mimo że, w ogłoszeniach dominuje wykształcenie średnie, nie oznacza to wcale, że pracodawcy nie poszukują pomocy nauczyciela w przedszkolu z wyższym wykształceniem pedagogicznym.
Na takie ogłoszenia również można trafić. Dotyczą szczególnie placówek prywatnych i dość często placówek typu Montesorii.
Jednolity zestaw obowiązków
Wiemy już, że na rynku pracy nie funkcjonuje żaden ujednolicony zestaw wymagań stawianych kandydatom na stanowisko pomocy nauczyciela w przedszkolu.
Zupełnie odwrotnie sprawa wygląda w kwestii zestawu obowiązków zawodowych pracowników zatrudnionych w tym charakterze.
Zakres obowiązków określony w większości ogłoszeń to:
- Pomoc nauczycielowi w organizowaniu i prowadzeniu pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej
- Pomaganie dzieciom w czynnościach samoobsługowych
- Opieka nad dziećmi w czasie zabawy, spacerów i wycieczek
Osoba starająca się o prace w tym charakterze może spodziewać się rozszerzenia tego typowego zakresu obowiązków.
Trafiliśmy np. na ogłoszenia, w których pomoc nauczyciela miała obsługiwać monitoring, zapobiegać chorobom zakaźnym i udzielaniu pierwszej pomocy albo prowadzić konsultacje z rodzicami.
Podsumowując
Przepisy ustawy Prawo oświatowe nie wskazują, jakie wykształcenie powinna posiadać osoba kandydująca na stanowisko asystenta nauczyciela przedszkola. Decyzja o zatrudnieniu dany osoby jest w rękach dyrektora przedszkola, która zapewne zostanie wydana w oparciu o przepisy wewnętrzne obowiązujące w danej placówce. Niemniej, sądząc po zakresie obowiązków nakładanych na pomoc nauczyciela w przedszkolu, wydaje się, że dla osoby kandydującej na takie stanowisko korzystnym będzie ukończenie odpowiedniego kursu.
Kurs online "Asystent nauczyciela w przedszkolu"
To strzał w dzisiątkę jesli myślisz o podjęciu pracy w tym zawodzie i nie masz wykształcenia pedagogicznego.
Kurs nie zastąpi studiów wyższych, ale wyposaży Cię w wiedzę, która przyda się w codziennych obowiązakch w pracy z dziećmi.
Kurs tworzy siedem modułów i siedem testów online:
- Moduł 1 - Koncepcje rozwoju człowieka
- Moduł 2 – Wybrane teorie rozwoju człowieka
- Moduł 3 – Okres średniego dzieciństwa
- Moduł 4 – Wychowania przedszkolne w Polsce. Kim jest asystent nauczyciela w przedszkolu.
- Moduł 5 - Cele opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolu
- Moduł 6 – Metody pracy z dzieckiem młodszym
- Moduł 7 – Pierwsza pomoc przedmedyczna
Czy wiesz, że:
- W każdej chwili możesz rozpocząć kurs
- Dostęp do platformy szkoleniowej otrzymasz od razu po zakupie
- Dostęp do platformy jest nielimitowany. W każdej chwili możesz wrócić do kursu
- Testy możesz rozwiązywać wielokrotnie