Trening Umiejętności Społecznych, czyli jak nauczyć się skutecznej komunikacji
Data dodania: 2022-06-20 10:17:33
Serdecznie zapraszamy do udziału w nowym kursie!
Odpowiednie umiejętności społeczne są bardzo ważne w życiu każdego człowieka, bowiem człowiek jest istotą społeczną. Oznacza to, że w wielu codziennych sytuacjach mamy styczność z różnymi ludźmi, więc nawiązywanie relacji oraz uczestnictwo w interakcji jest nieodłączną częścią codziennej rzeczywistości. Choć w takich sytuacjach umiejętności społeczne są nam niezbędne, nie rodzimy się z nimi. Musimy się ich nauczyć tak samo, jak mowy oraz chodzenia.
W rozwijaniu tych kluczowych kompetencji konieczne może być skorzystanie z Treningu Umiejętności Społecznych (TUS).
TUS to zbiór metod poznawczo-behawioralnych, których celem jest kształtowanie i rozwijanie kompetencji społecznych. Może być przeprowadzony zarówno z dziećmi, jak i z osobami dorosłymi, które:
- mają problemy z koncentracjąW rozwijaniu tych kluczowych kompetencji konieczne może być skorzystanie z Treningu Umiejętności Społecznych (TUS).
TUS to zbiór metod poznawczo-behawioralnych, których celem jest kształtowanie i rozwijanie kompetencji społecznych. Może być przeprowadzony zarówno z dziećmi, jak i z osobami dorosłymi, które:
- nie tolerują krytyki
- mają trudności w relacjach z rówieśnikami oraz w nawiązywaniu nowych znajomości
- mają problemy z regulacją emocji
- mają trudności z dostosowaniem się do zasad panujących w przedszkolu, szkole
- mają zaburzenia lękowe, ADHD oraz zaburzenia ze spektrum autyzmu
Nowy kurs Centrum Rozwoju Personalnego skupia się na tej ostatniej grupie, czyli na osobach z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. „Trening umiejętności społecznych u dzieci i dorosłych ze spektrum zaburzeń autystycznych” to kurs stanowiący kompleksowy program aktywności, obejmujący wiedzę teoretyczną, praktyczne doświadczenia, ćwiczenia i arkusze pracy. Szkolenie przedstawia specyfikę funkcjonowania społecznego osób z ASD oraz możliwości ich wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Czego dowie się Uczestnik kursu?
Z najnowszego kursu w Centrum Rozwoju Personalnego Uczestnik dowie się, m.in.:
- jaka jest specyfika treningu umiejętności społecznych oraz jego korzyści
- jak rozróżniać zachowania asertywne od uległych i agresywnych
- jakie mogą być deficyty osób z ASD w zakresie komunikacji niewerbalnej
- jakie są kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu
- jakie cechy autysty mogą czynić z niego dobrego pracownika
Do kogo kierowany jest kurs?
Kurs polecamy w szczególności:
- osobom posiadającym podstawową wiedzę w obszarze spektrum zaburzeń autystycznych
- trenerom umiejętności społecznych
- terapeutom pracującym z osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych
- pracownikom edukacji, pracującym na co dzień z osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych
- rodzicom, bliskim, rówieśnikom osób ze spektrum zaburzeń autystycznych
- osobom zainteresowanym tematyką spektrum zaburzeń autystycznych i treningu umiejętności społecznych
Jaki jest szczegółowy plan szkolenia?
Moduł 1 Trening umiejętności społecznych - wprowadzenie
1. Umiejętności społeczne
2. Kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu
3. Trening umiejętności społecznych
4. Informacje praktyczne
5. Metody pomocnicze podczas zajęć TUS u osób z ASD
6. Strategie wykorzystywane podczas zajęć TUS
6.1. Skillstreaming, czyli metoda A. Goldsteina
6.2. Uczenie incydentalne
6.3. Historyjki społeczne
Moduł 2 Budowanie poczucia własnej wartości u osób z ASD
1. Poczucie własnej wartości
1.1. Obraz siebie
1.2. Ćwiczenia dla dzieci z ASD
1.3. Ćwiczenia dla dorosłych z ASD
2. Asertywność
2.1. Umiejętności asertywne
2.2. Ćwiczenia dla dzieci i dorosłych z ASD
Moduł 3 Umiejętności związane z uczuciami osób z ASD
1. Rozpoznawanie, rozróżnianie i wyrażanie uczuć
2. Kontrolowanie i radzenie sobie z nieprzyjemnymi uczuciami
3. Rozumienie uczuć innych osób
4. Ćwiczenia praktyczne dla dzieci i dorosłych z ASD
Moduł 4 Trudne doświadczenia i zachowania osób z ASD
1. Stres
2. Rozwiązywanie problemów
3. Zachowania agresywne
4. Zachowania trudne podczas zajęć TUS
4.1. Strategie proaktywne
4.2. Strategie reaktywne
Moduł 5 Rozwijanie kompetencji osób z ASD w sytuacjach społecznych
1. Komunikacja werbalna i niewerbalna
2. Nawiązywanie i podtrzymywanie relacji
2.1. Interakcje dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych
2.2. Interakcje dorosłych ze spektrum zaburzeń autystycznych
3. Rozumienie norm społecznych i adekwatne zachowanie
3.1. Funkcjonowanie dzieci z ASD w sytuacjach społecznych
3.2. Funkcjonowanie dorosłych z ASD w sytuacjach społecznych
Zapraszamy do udziału w najnowszym kursie!